Tim Cook van Appel: “Een bedrijf moet een ziel hebben net als een mens”

C630x400_b5a24f26f73ccf6bfe3cab969559362e-1464087849

Wat een verademing om deze woorden uit de mond van Tim Cook te horen. Het voordeel van zulke ‘iconen’ is dat zij trends kunnen zetten en ¬†mensen hierdoor wakker geschud worden.

Als trainer en coach ben ik hier erg blij mee, eindelijk een mentaliteit – verandering die in organisaties tot hele boeiende ontwikkelingen zou kunnen leiden.

De ziel is immers hetgeen wat een bedrijf in zijn diepste laag is. De motivatie van de oprichters, de waarde van zijn diensten of producten, de sfeer die ontstaat door de onderlinge relaties van de mensen die er werken. De ziel hoef en kan niet gemaakt worden. De ziel ontstaat door de interacties van deze drie factoren en  bepaald daarmee de uitstraling van een organisatie naar buiten toe, of wij dat willen of niet. De intentie voor een vraagstelling zou kunnen zijn: wat betekend dit voor een organisatie en hoe vertalen wij dit in de alledaagse praktijk?

De ziel, vanuit de Jungiaanse dieptepsychologie gezien, bepaald de ontwikkeling van een mens. Aangezien een organisatie ook aan ontwikkelingen onderworpen is kun je de wetmatigheden die hieraan ten grondslag liggen met elkaar vergelijken.

De ziel is direct verbonden met zingeving namelijk met de vraag ‘wat doe ik hier en wat maakt mijn reis/leven zinvol’?

Als je het zelfstanding naamwoord Ziel verandert in een bijvoeglijk naamwoord krijg je bezieling en als je het zelfde doet met het woord Zin krijg je zinvol.

Voeg je beiden samen ontstaat een simpele formule voor een gezonde organisatie: laat mensen hun werk (omstandigheden) als zinvol ervaren en ze werken vanuit bezieling…

Laten we aan de slag gaan met de woorden van Tim Cook in ons achterhoofd:

Een bedrijf moet een Ziel hebben!